top of page

Mankšta peršalimo metu: draudžiama, o gal naudinga?

Nors jau įkopėme į paskutinį pavasario mėnesį, tačiau slogos, gerklės skausmai, peršalimai vis dar gan dažnai kėsinasi sugadinti mūsų suplanuotą rutiną. Naktys ir rytai šalti, dieną įkaista: lengva ir perkaisti, ir peršalti. Sezonų kaita dažnai išbalansuoja net ir patį stipriausią organizmą. Taigi galima ar negalima mankštintis, jei užklupo sloga, peršalimas, gerklės, ausies skausmas, kosulys?


Vienareikšmiško atsakymo tikrai nėra, viskas priklauso nuo jaučiamų simptomų, taip pat praktikuojamo mankštinimosi būdo. Net jei jaučiatės neblogai ir renkatės šiek tiek pajudėti, svarbu tai daryti aplinkoje, kurioje negalite užkrėsti kitų – t.y. pasivaikščiokite miške ar parke (su sąlyga, kad jie nėra perpildyti žmonių), atlikite kelis tempimo ar kalanetikos pratimus namuose. Labai svarbu nepersistengti ir rinktis lengvo intensyvumo pratimus.


„Aukščiau kaklo“ taisyklė

Jei peršalote ir norite sportuoti, ekspertai pataria laikytis vadinamosios „aukščiau kaklo“ taisyklės. Tai yra jei visi simptomai yra virš kaklo, lengvai ir su saiku pasimankštinti galima. Vadovaujantis šia taisykle, galite lengvai pajudėti turėdamos šiuos simptomus:

  • nedidelė sloga

  • nosies užgulimas

  • gerklės skausmas

  • nedidelis ausies maudimas ir t.t.

Gali padėti pasveikti

Ekspertų teigimu, yra svarių argumentų, kodėl verta sportuoti peršalus. Teigiama, kad šiek tiek švelnaus judėjimo iš tikrųjų gali sustiprinti imuninę sistemą, priklausomai nuo to, kiek sergate. Suaktyvinama kraujotaka, limfos tekėjimas, išsiskiria endorfinai. Atliekant tempimo, jogos pratimus – raminama nervų sistema. Visą tai padeda pasijusti geriau.


Tą galiu patvirtini ir iš savo asmeninės patirties. Kai serga vaikai ir pradedu jausti, kad ir pačiai tarsi nėra sveikatos, kabinasi virusas, lengvai užgula nosį, šiek tiek skauda galvą – vietoje gulėjimo lovoje (nors tikrai jei kūnas prašosi, tai reikia ir to!), padarau lengvą mankštelę. Atlieku po kelis pratimus kelis kartus per dieną.


Jei pagal „aukščiau kaklo“ taisyklę nusprendžiate pasimankštinti, tai nereiškia, kad reikia atlikti intensyvią, ilgą mankštą. Patariama gerokai sumažinti ir mankštos intensyvumą, ir trukmę. Malonus pasivaikščiojimas gryname ore, ypač šviečiant saulei ir leidžiant pasigaminti vitaminui D, taip pat gali padėti pasijusti geriau.


Klausytis savo kūno

Kaip dažnai akcentuojame ir kalanetikos mankštos metu, reikia įsiklausyti į savo kūną ir jo signalus. Jei jaučiatės prasčiau, ir norisi pagulėti – gulėkite. Jei norisi judėti – judėkite. Jei pradėjus mankštą pasijutote prasčiau: muša karštis, nemaloniai plaka širdis, svaigsta galva, mankštą nutraukite. Vis dėlto yra ir tokių peršalimo simptomų, kuriuos jaučiant, sportuoti griežtai nerekomenduojama. Užklupęs virusas ir taip reikalauja visų jūsų organizmo jėgų tam, kad jį įveiktumėte, todėl papildomai apkrauti organizmo nereiktų.


Kokius simptomus jaučiant reiktų mankštos laikinai atsisakyti?

Čia taip pat galioja „kaklo“ taisyklė. Jei simptomai pasireiškia žemiau kaklo ir (arba) karščiuojate, ekspertų teigimu, tikrai geriau susilaikyti nuo fizinio krūvio. Pailsėkite ir leiskite kūnui pasveikti ir atsigauti. Nesportuokite, jei turite bet kurį iš šių simptomų:

  • kosulys

  • dusulys

  • kūno skausmai

  • krūtinės ląstos užgulimas

  • karščiavimas

  • viduriavimas, vėmimas, skrandžio skausmai.

Po sunkesnės ligos taip pat reiktų neskubėti grįžti ant kilimėlio. Atsigaukite, sustiprėkite ir grįžusi pradėkite ne nuo paties intensyviausio krūvio. Kalanetikos mankštų metu dažnai galima rinktis – atlikti sunkesnį ar lengvesnį pratimo variantą, „pulsuoti“ ilgiau ar trumpiau. Tausokite save ir, kol galutinai sustiprėsite, rinkitės lengvesnius variantus. Kai ko galima ir nedaryti.


Priminimas studijos lankytojoms

„Aditi“ studijos lankytojoms primename, kad jei pasijutusios prasčiau nespėjote laiku atšaukti savo treniruotės, visada galite paprašyti mankštos įrašo iš „Aditi TV" bibliotekos. Sportuokite su įrašu – savo tempu ir sau tinkamu laiku. Mankštą galite suskaidyti intervalais, pvz. po 20 min. ir atlikti ją per kelias dienas. Įrašas galioja 3 dienas. Būkite sveikos!



Straipsnis parengtas: Remiantis medžiaga iš www.health.com ir www.womenshealthmag.com. Paruošė Miglė Zaleckienė – ADITI kalanetikos trenerė, komunikacijos projektų vadovė, trijų dukrų mama



Džemperis:

ADITI „Žalumos" jaukuolis – mankštos pabaigai, meditacijai ar vėsiam vakarui kur bebūtum. Galite pasimatuoti ir įsigyti studijoje (29€).

bottom of page